Friday, March 23, 2012

PRESS RELEASE: KUMPULAN “SAFIYA” (Kumpulan Nasyid Pop)


Kisah Safiya - Kumpulan Nasyid Muslimah

Safiya menurut asal nama dari Arab bermaksud sahabat sejati, setia dan tulus ikhlas; sementara asal nama dari Swahili pula bermaksud asli atau murni (pure).

Oleh itu, pemilihan nama ini amat bersesuaian dengan ahli-ahli kumpulan SAFIYA yang merupakan sahabat sejati ‘converted muslim’ dan kini aktif dalam aktiviti dakwah khususnya untuk para muallaf dan umat Islam amnya.


PERMULAANNYA…

Usaha penubuhan kumpulan nasyid pop SAFIYA ini dimulakan oleh sdri Leia AzZahra Justin Abdullah yang telah mendapat tawaran dari Loonaq Records membuat rakaman mini album lalu mengajak sahabat-sahabatnya yang sama-sama terlibat dalam siri sitcom muzikal bertajuk “Studio Muallaf” terbitan TV Al-Hijrah iaitu sdri Nurain dan sdri Valerie pada Disember 2011 yang lalu.


Leia berasal dari Penampang, Sabah mula bergiat dalam seni dakwah pada tahun 2008 dengan kemunculan lagu single pertama yang diciptanya sendiri berjudul “Mencari Yang Hilang” yang turut dimuatkan dalam kompilasi album Pop Nasyid terbitan Nova Music. Lagu ini telah berada di dalam Carta IKIM.fm selama 4 bulan selain turut dicalonkan sebagai dalam kategori lagu/lirik serta solo single terbaik dalam Festival Anugerah Nasyid tidak lama dulu.
Sementara itu sdri Nurain T. Abdullah juga berasal dari Sabah bergiat sebagai aktivis muallaf membantu dan berdakwah kepada saudara-saudara baru muslim selain turut serta di dalam sitcom “Studio Muallaf” turut membuat perniagaan freelance salon muslimah. Sebelum Islam, beliau memang bergiat di dalam bidang nyanyian secara serius termasuk menganggotai live band dan menyanyi di kelab-kelab sejak dari umur 18 tahun di Sabah dan seluruh Malaysia.


Sdri Valerie Cassera pula merupakan saudara muallaf yang paling juniour kini sedang dibimbing oleh kedua sahabat-sahabatnya dalam SAFIYA di samping bantuan dari pihak PERKIM Ampang, Malaysia Reverted Muslim dan pihak-pihak lain. Berasal dari Kuching, Sarawak, Valerie merupakan siswazah Ijazah Sarjana Muda Pengajian Perniagaan (UiTM) mula bergiat dalam nyanyian koir sekolah rendah dan menengah. Kini di samping mempunyai pekerjaan tetap, beliau sering meluangkan masa untuk sebarang aktiviti pembelajaran agama Islam yang dianjurkan oleh PERKIM dan beberapa NGO untuk saudara-saudara baru.

Penubuhan Kumpulan Safiya menandakan bermulanya perjuangan ketiga-tiga muslimah saudara baru ini di dalam aktiviti seni nyanyian dakwah. Menurut mereka bertiga antara objektif utama kumpulan ini adalah untuk menambah dan mengukuhkan peralatan dakwah mereka di zaman moden terkini di samping turut menjaga keimanan mereka agar terus kukuh diperbaharui setiap detik dan masa. Mereka berharap akan dapat bertemu dengan lebih ramai umat Islam di negara ini dan luar untuk merapatkan ukhwah dan belajar dari mereka yang lebih berilmu untuk menambah ilmu agama yang terlalu luas ini.

Rakaman Muzik Elektronik

Sebanyak 5 buah lagu telah siap dirakamkan sejak bulan Januari lepas dan judul-judul lagu tersebut adalah:-

1. CINTA MUALLAF
2. KEMBARA KABILAH AKHIR ZAMAN
3. JALAN CAHAYA
4. PAKSI
5. DARI RUANG LAIN

Kesemua lagu dan lirik adalah ciptaan hjrozman dan muziknya disusun dan diterbitkan oleh sdr Othman Masri atau lebih dikenali sebagai Man Senoi yang dulu pernah menerbit dan mengeluarkan album-album 4U2C dan kumpulan acappela SHADES yang telah terjual ratusan ribu unit. Album ini dirakamkan di studio Loonaq di Taman Desa Kundang, Rawang dan sepenuhnya menggunakan kaedah rakaman muzik elektronik.


Konsep album SAFIYA adalah nasyid pop dengan elemen fusion/orkestra/kontemporari dengan lirik-liriknya menyentuh tentang puisi ketuhanan, kesufian atau penyerahan seperti lagu-lagu Cinta Muallaf, Jalan Cahaya dan untuk Nabi Muhammad SAW iaitu Kembara Kabila Akhir Zaman; sementara lagu Paksi berkisar tentang hubungan cinta manusia yang tegas berpaksikan kepada agama dan lagu Dari Ruang Lain pula tentang kiasan hubungan sosial masakini mengenai muhasabah diri dan bertoleransi mengikut sudut pandang (perspektif) yang berbeza.

CINTA MUALLAF KINI DI PASARAN DIGITAL


Lagu single pertama kumpulan SAFIYA bertajuk ‘CINTA MUALLAF’ telah diterbitkan sebagai langkah pertama memperkenalkan SAFIYA dan album mini sepenuhnya akan berada diedaran tidak lama lagi.

Diharap album ini dapat diterima oleh masyarakat Islam keseluruhannya sebagai salah satu wadah perjuangan dakwah islam di samping dapat memberi rasa bertuhankan Allah SWT serta mencontohi/mengikuti sunnah-sunnah Rasulullah SAW. SAFIYA juga berharap lagu-lagu nasyid pop mereka ini dapat menambah motivasi kepada saudara-saudara muslim yang baru dan juga kepada umat Islam lain.
Previous Post
Next Post

0 comments: