Tuesday, June 24, 2014

HIBURAN HALAL: Perlukan Promosi

Halal atau Haram?

Isu yang ‘trending’ suatu ketika dulu (sekarang dah jadi suam-suam kuku!) di mana-mana social media termasuk di kalangan bloggers adalah tentang cerita halal coklat Cadbury…sekejap tak halal…sekejap boleh jadi halal.  Baiklah, saya pun nak ‘join’ juga isu hangat ini walaupun sudah lambat, tapi bukan untuk mengesahkan sijil halal atau tak halal pada Cadbury tapi lebih kepada sikap masyarakat kita menafsirkan peri pentingnya perkara HALAL dalam kehidupan.

Tidak dapat dinafikan, kesan dari isu ini kepada sesebuah entity pemilikan perniagaan di Malaysia, juga di Indonesia akan terjejas teruk dari segi pemasarannya, kecuali kepada produk-produk yang terang-terang bukan halal atau memang bukan untuk pasaran orang Islam. 

Cadbury

Foto dari Harian Metro
Bagi yang memang sensitif dan memang sentiasa berusaha untuk menjaga pemakanan mereka, isu Cadbury ini sudah tentu akan membuatkan mereka menjauhkan terus dari jenama ini, mungkin untuk selama-lamanya, walaupun ada pihak-pihak yang berkuasa atau menjadi pemantau kepada penentuan halal atau tidak sesuatu barangan itu mereka sudah tidak peduli lagi. Ragu-ragu itu subhah dan amalan para sahabat Nabi dan wali sejak dari dulu memang menolak bukan saja yang haram malah yang duduk di tengah antara halal dan haram itulah subhah yang wajib ditolak. Memang ada hadis qudsi mengenai perkara ini dan diharap pembaca yang masih tidak mengetahuinya silalah cari-cari di google search tentang hadis ini! Atau tanya saja para-para ustaz yang ramai sekarang!

Jenama

Sumber: http://www.eat-halal.com/
Soalnya mereka yang berniaga ini sudah tentu tahu pasaran mereka dan harapnya selepas ini mereka-mereka ini mengambil tahu tentang semua asal-usul ramuan-ramuan dari sekecil-kecil perisa atau bahan agar mengelak dari perkara ini menjadi isu seperti hal Cadbury pada masa akan datang.  Banyak masa, tenaga dan wang yang dilabur untuk menjadikan sesebuah jenama itu sehingga peringkat sekarang dan sudah tentu untuk mengembalikan kepercayaan kepada jenama ini akan menelan belanja yang lebih besar.

Namun untuk sekadar muhasabah diri saya dan semua pembaca yang bersetuju, kita juga harus mengambil iktibar kenapa kita selalu ‘double-standard’ dalam perkara halal-haram ini. Umpamanya rokok yang masih lagi ramai menghisapnya walaupun sudah difatwakan ianya haram.  Masih ramai lagi termasuk yang bergelar ustaz masih merokok!  Riba juga haram tetapi kita mengamalkan system riba dalam urusan kehidupan kita, untuk membeli rumah, kenderaan dan lain-lain. Tidak nampak usaha-usaha yang gigih dari sesebuah organisasi atau komuniti Islam yang bergerak menangani perkara haram ini secara konsisten malah tidak pula “jijik” untuk mengamalkannya!

Muzik

Kumpulan pop rock OZON dari Pendang, Kedah
Apa pula kaitan rencana ini dengan muzik? Sebuah blog berkenaan perniagaan muzik bercerita tentang halal-haram? Apa kena-mengena pula?

Sudah tentu ada kena-mengena. Muzik adalah  terpenting dalam setiap medium pengisian fitrah kreatif seperti filem, video, animasi dan menjadi tarikan populariti bagi mengisi sesuatu majlis atau pengacaraan samada acara hiburan atau tidak.  Kita tidak pernah dengar lagi ada yang berusaha untuk menjadikan sumber hiburan untuk umat Islam di kalangan kita bersumberkan hiburan halal?

Ironinya kita gelarkan hiburan seperti nasyid, zikir dan qasidah sebagai  hiburan alternatif? Dan bukannya hiburan halal? Ataupun hiburan yang mengikut adab? Ada yang lebih ekstrim terus ‘mengharamkan’ muzik! Realistikkah tindakan itu sebab kita hidup di zaman yang semuanya memerlukan “screen monitor” termasuk computer, tablet, smartphone dan pelbagai jenis apps?

Hiburan berasaskan sekular

Dan kita terus menerima hiburan berasaskan sekular sehingga ke suatu tahap ‘terpaksa’ menerimanya sebagaimana kita ‘terpaksa’ menerima system riba dalam setiap urusan kewangan kita.

Isu cetak-rompak juga ada kaitannya dengan halal-haram ini. Ada kalangan kita yang masih tidak faham atau sengaja dan buat-buat tidak faham bahawa menaikturun lagu-lagu dan mengedarkan lagu-lagu adalah dikira sebagai pencuri!
Hiburan membentuk budaya dan budaya membentuk peradaban. Peradaban pula membentuk tamadun. Tamadun apa yang kita hendak corakkan kepada generasi ummah selepas ini?

Amat sukar untuk pengeluar-pengeluar kandungan hiburan berlandaskan syarak bersaing dengan kandungan hiburan sekular. Ditambah dengan umat Islam yang juga telah ‘larut’ dalam siaran bertalu-talu samada memang disukai ataupun di ‘strategikan’ untuk memikat atau mengelirukan umat Islam, kita perlukan dana promosi yang besar untuk mendekatkan produk hiburan Islam bukan saja kepada umat Islam tetapi juga seluru dunia. 

Umat Islam memang amat perlukan hiburan yang berlandas atau mengikut syarak. Kita telah lama membiarkan urusan hiburan halal ini 'di bawah karpet' seolah-olah tidak mahu kita tafsir secara terbuka. Kita amat perlukan hiburan halal dianggap tidak kurang pentingnya dengan produk halal makanan dan pakaian. Kita perlukan program pemasaran yang besar dan komited. Adakah MATRADE boleh menerajunya?

Sumber: http://www.mihas.com.my/#sthash.JJM5v7n7.dpbs

Saturday, June 14, 2014

Bisnes Muzik dah berubah!


Bisnes muzik berkembang tetapi dengan perubahan dari segi cara bisnes ini diniagakan. Internet dan media sosial memang menjadi penyumbang terbesar dalam perubahan ini tetapi perubahan atau reformasi adalah perkara biasa dalam kehidupan.

Soalnya siapakah yang terkesan dengan perubahan ini? Siapa pula yang menjadi lebih kaya kesan dari perubahan ini? Adakah perubahan ini membawa kepada kebaikan atau keburukan?

Perkara ini tidak diajarkan di mana2 kelas atau kuliah dalam sekolah muzik, kolej dan university. Anda juga tidak akan mendapat maklumat yang tepat jika bertanya kepada individu yang sedang bekerja di mana2 syarikat korporat yang kini menaungi banyak syarikat2 rakaman.


Anda harus berubah!

Yang pentingnya anda harus juga berubah. Sebab kalau tidak, anda juga akan pupus...dalam industrilah!

Friday, May 23, 2014

PROMOSI ARTIS: Tidak ada ‘fair & square deal’?


Anda telah memasuki bidang keusahawanan dengan memilih muzik sebagai teras perniagaan anda, samada sepenuh masa atau separuh masa. Bila platform pemasaran digital sudah tersedia dan produk-produk anda sudah memasuki kedai-kedai digital seluruh dunia, maka tugas seterusnya adalah untuk mempromosi. 

Konsep kedai digital adalah sama dengan kedai fizikal, mereka akan letak produk-produk anda di suatu tempat dan menanti pelanggan mencari. Andai pelanggan tidak mencari, maka sejuk-bekulah jadinya produk-produk anda.

Platform Media Sosial



Di sinilah peranan platform media social untuk mempromosikan produk-produk anda. Dalam hal ini, andalah produk itu! Anda boleh menggunakan sepenuhnya platform social media ini untuk memperkenalkan anda atau produk anda. Anda harus mempromosi, mewar-warkan tentang produk anda dan sekaligus mengadakan ‘fans engagement’ dalam setiap komunikasi social media anda.

"Caranya telah disediakan oleh Loonaq, tetapi ianya memerlukan anda untuk bermain dan mengambil peluang secara ‘real’ walaupun dalam alam maya. Posting hendaklah dibuat setiap hari secara berkala, iaitu kalau anda selesa setiap pagi jam 7, maka hendaklah anda buat posting setiap hari pada jam 7 pagi. Atau 9 malam atau 1 pagi.  Pengisian posting pula perlulah diselang-seli dengan posting pengucapan selamat atau salam, posting foto (selfie pun boleh asal tak berlebih-lebih) dan rakaman video pendek (jangan terlalu panjang, dalam hal ini rekomended adalah Instragram)..."

Selepas itu barulah anda mencari peluang untuk menyertai event, samada berbayar ataupun percuma untuk promosi. Terpulang kepada anda menentukan tetapi disarankan untuk 3 bulan pertama, wajar anda memberikan tempoh ini untuk menyertai event promosi percuma. Selepas itu terpulanglah pada prestasi anda di khalayak dan presatasi ini boleh diukur menerusi data-data viewers, likers, followers dan subscribers anda di mana-mana platform social media anda. (Diandaikan semasa proses event ini anda mesti melakukan aktiviti promosi media social secara tetap). Sekiranya masih tidak memberansangkan, wajar juga anda berikan masa yang lebih lama lagi. Tapi kalau anda berhenti maka berhentilah juga aktiviti anda.


Sukar mencari event?

Nah! di sinilah intro rencana ini ingin membawa anda. Anda harus bergaul dengan pihak-pihak lain yang terlibat sebagai ‘supporting industry’ dalam bidang muzik ini. Yang jelas adalah Event Organizer, Promoter, DJ event atau DJ radio samada radio frekuensi atau online, “event venue” atau pemilik pentas hiburan seperti Shopping malls atau shopping complex, pusat-pusat karaoke, restoran.


"Jadilah KRONI..."

Dalam lain perkataan yang mudah, anda harus ‘join the team’ dan menjadi kroni pihak-pihak ini yang mempunyai hubungan yang rapat dengan DJ radio-radio korporat, dengan Menteri atau orang-orang rapat menteri, dengan pengarah-pengarah jabatan yang memegang kuasa memilih artis-artis mana yang boleh diberikan peluang membuat persembahan, atau menjadi salah satu artis dalam event besar yang kosnya ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan (tak kiralah kerajaan mana!).

Hakikatnya resepi ini menjalar perkasa di semua bidang ‘talent industry’ samada dalam sector persembahan muzik ataupun dalam masjid/surau. Anda sudah biasa kadang-kadang lihat sesebuah masjid akan menetapkan hampir setiap bulan penceramah-penceramah yang sama untuk pembelajaran kariahnya!

Mencipta Rangkaian



Begitulah reality hidup seorang usahawan, anda harus bergaul juga samada secara alam maya ataupun reality. Asas penting untuk maju ke hadapan adalah anda harus mencipta rangkaian yang bukan hanya berada di hadapan anda, malah kiri, kanan belakang, atas, bawah dan secara binary system. Sukar untuk melaksanakan system meritokrasi, kerana system kroni lebih baik untuk diamalkan. Wallahuaalam!

Cuba perhatikan siapa-siapa artis yang berjaya membuat persembahan di Festival Belia Putrajaya 2014 ini? Rasanya ada banyak yang anda masih tidak kenal? Jom ramai-ramai ke Festival Belia Putrajaya 2014. Kita beri link untuk promosi http://festivalbeliaputrajaya.com/#header

Tahniah kepada artis-artis baru dan artis-artis popular social media yang akan buat persembahan esok. Semoga berjaya!

 



Saturday, May 3, 2014

"Renovation" of Loonaq's Weblog


InsyaaAllah saya dan dibantu oleh team Loonaq™ - Social MusicHub akan membuat pencucian dan tambah baik buat blog ini bermula minggu hadapan. Antara kesilapan saya adalah mencampur-adukkan antara Loonaq™ dan Loonaq Records di mana sebenarnya Loonaq™ adalah Pelantar Pemasaran Digital (Digital Distribution Platform) utk semua Content Partners (CP) yang meletak atau melesenkan produk-produk mereka sementara Loonaq Records adalah sifatnya sebagai salah satu CP yang disebut itu.

Untuk mengetahui senarai CP yang bergabung dengan Loonaq™ sila klik ke link ini http://www.loonaq.my/ourcontentpartners.php

Terima kasih.

Friday, December 6, 2013

Smile Band - Album terbaru dari Loonaq Records


Dengarkan lagu-lagu terbaru dari kumpulan anak2 muda dari kota Jakarta Timor yg mengasyikkan bakal ngetop untuk tahun 2014 ini. Kumpulan ini dianggotai oleh AYES (vocal), Moey (guitar), IBENK (bass) dan DICKY (drum) dan sering mendapat undangan bareng dan manggung di mall, karaoke center dan pub di sekitar kota Jakarta sejak tahun 2013 lagi. 

Loonaq Records Indonesia

Album ini akan dilancarkan secara rasmi semasa pelancaran CV Loonaq Records Indonesia tidak lama lagi, insyaaAllah!



Wednesday, August 14, 2013

Mendigitalkan Pemasaran Musik dari Asia Tenggara!

Berkunjung ke Radio Pekalongan, Jawa Tengah, Indonesia.
























Alhamdulillah, selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca, mohon maaf zahir dan batin atas semua perkara terutama tersilap dan khilaf sepanjang penulisan blog ini telah dilaksanakan.

Usaha Loonaq semakin mendekati kepada haluan yang lebih tersusun dan kemas apabila semua konsep dan tatatur perancangan yang dimulai pada awal tahun lepas (2012) sudah mula menampakkan wajah atau pandangan perspektif dari sudut pelbagai dimensi - ke arah mewujudkan Portal Pemasaran Digital (Digital Distribution Platform) yang pertama di Malaysia, secara bebas dan berkendiri! Dan yang manisnya adalah kejayaan Loonaq menembusi pasaran Indonesia secara tuntas dan kemas, dengan dimulai dari pinggir Aceh terus menuju ke Bandung dan Jakarta, dan insyaaAllah kami akan ke kota Pekalongan minggu depan bagi memeterikan beberapa lagi projek usahasama rakaman atau licensing deal; terima kasih Pak Awan Toha dan Pak Mayadis yang begitu bersungguh-sungguh mengusahakan program Rangkaian Usahawan Musik anjuran Loonaq dapat dilaksanakan dengan jayanya.

MSC Status

Hari ini juga kami telah mengunjungi pejabat Multimedia Development Corporation bagi memulakan proses permohonan status MSC untuk Loonaq Sdn. Bhd. memperkasakan lagi usahanya ke arah menjadi Portal Pemasaran Digital khusus untuk kandungan audio, muzik dan video. Sebenarnya status ini adalah untuk menjadikan www.loonaq.my mendapat pengiktirafan bagi memudahkan pihak-pihak pemain industri digital dunia lebih mengenal dan memberikan reputasi yang lebih tinggi untuk berbincang sebarang urusan perniagaan digital sedunia.

Dunia Eropah dan US serta Korea dan Jepun telah mendahului kita dalam pemasaran digital muzik ini dan mau tidak mau memang kita terpaksa bersaing ataupun bersama-sama mereka dalam perniagaan ini. Kejayaan Loonaq setakat ini dalam menjenamakan Loonaq.My telah menghasilkan Loonaq dapat menandatangani beberapa perjanjian pemasaran dengan pemain-pemain bertahap dunia, dan tentunya kesempatan ini kami ambil untuk menimba lebih banyak pengalaman dan pengetahuan dalam perniagaan digital.

Sebenarnya kami masih belum berniaga lagi! Usaha kami lebih banyak untuk membuat R&D dan beberapa ujikaji pemasaran dan promosi media sosial selain dari usaha menjenamakan Loonaq dan juga artis usahawannya, membuat contoh-contoh konsep dan mencari ruang serta peluang  'Be Seen. Be heard & Get Noticed".

Penyumbang 'free content'

Namun masih ramai lagi artis dan label indie yang masih 'angau' dan 'mamai'. Daripada bekerjasama dengan kami atau label lain bagi mendigitalkan pemasaran muziknya, mereka fikir lebih baik terus saja bagi 'free' kepada semua. Kepada anda semua yang masih memiliki rasa angau dan mamai ini, teruskanlah menjadi penyumbang dan penderma kepada Youtube dan Google, media sosial dan lain-lain portal gatekeeper yang dah memang kaya raya dan mendominasi pasaran muzik sedunia...