Tuesday, March 19, 2013

Anda perlukan syarikat rakaman?





















Assalam. Saya masih banyak menerima permohonan untuk menjadi artis rakaman dari sumber2 portal Rangkaian Usahawan Muzik-www.loonaq.my atau dari page rasmi Loonaq Records www.facebook.com/LoonaqsPage samada posting terbuka atau pun pesanan kotak (inbox message).  

Siapa yang masih perlukan syarikat rakaman (records label) di zaman digital sekarang? Anda boleh buat muzik dgn pelbagai software rakaman yg terdapat di pasaran sekarang contohnya Reason, Sonar, Cubase, Pro Tool dan lain2; anda boleh rakam gitar live, rekod vokal dalam bilik menerusi PC atau laptop dan bila siap terus upload ke mana2 media social utk mempromosi termasuk yg popular seperti Youtube dan Facebook.

Bersabar dan mungkin anda diterima oleh pendengar atau tidak, bergantunglah pada penerimaan masing-masing. Hakikatnya anda sudah jadi artis, tak kisahlah kalau dilabel oleh orang2 yang memang suka melabel sebagai artis Youtube ke, artis FB ke, artis twitter ke atau artis mee segera, yg pentingnya anda buat kerana bakat anda dan biarlah mereka... Dah ramai yg buat, dan ada yg berjaya! Reality berlaku bermula dari fantasi.

Syarikat Rakaman akan pupus?























Jadi kenapa anda perlukan syarikat rakaman? Ohh anda nak orang jaga anda, bimbing anda masuk dalam industri jadi duit? Syarikat rakaman sekarang sudah jadi 'legend' saja, tak lebih sebagai satu ungkapan yang kini sebenarnya takda apa2. Tak lama lagi industri syarikat rakaman (recording company) akan pupus, penjual kedai muzik juga akan pupus. Studio rakaman juga akan pupus. Industri musik akan pupus juga?


TIDAK. Industri muzik tidak akan pupus sebab ianya adalah salah satu keperluan fitrah kepada kehidupan manusia sejagat. Perniagaan yang berubah. Jadi kenapa mentaliti manusia yang punya bakat tak nak berubah? Bakat anda akan pupus kalau anda tak berubah mengikut kehendak manusia berhubung atau mengendalikan kehidupan mereka dengan muzik.

Monetizing, Content Partner, Contentpreneurs dan Digital Platform


Monetizing adalah istilah baru dalam perniagaan muzik. Usahawan muzik termasuk artis pencipta karya, penyanyi, pemuzik malah pendakwah (dae'), ustaz2 juga sekarang telah diistilah sebagai usahawan konten "Content Creator" atau Pencipta/penerbit Pengisian. Jadi Loonaq Records bukan dan tidak sama sekali menawarkan perkhidmatan sebagai Syarikat Rakaman. Loonaq Records bekerjasama dengan "Content Creator" sebagai Content Partner dalam istilah yg lebih luas iaitu Contentpreneurs (usahawan+content creators) dan melabur pada bakat2 vokalis yg tak pandai buat material. Kami sediakan platform utk komuniti usahawan contentpreneur utk monetizing konten mereka.

Perggh! memang payah nak beri kefahaman kerana kebiasaan telah menjadi budaya. Yang tak berubah akan pupus sebelum waktu.
Previous Post
Next Post

2 comments: